Voimansiirtojärjestelmän testaaminen

Aina kun tehoa muutetaan tai välitetään, on välttämätöntä testata tähän käytettyjen osien luotettavuutta. ZwickRoell:illa on yli 50 vuoden kokemus moottorien ja voimansiirtojärjestelmien osien testaamisesta. Suoritetut kokeet olivat alunperin yksinkertaisia, mutta nykypäivänä mitataan ja dokumentoidaan äärimmäisen yksityiskohtaisia ominaisuuksia. Kokeita tehdään myös hyvin suurilla nopeuksilla, väännöillä, sekä äärimmäisissä lämpötiloissa.

Kytkimien testaaminen

Tuotekehityksen ja tuotannon valvonnan kannalta tärkeitä kitkakytkimien ominaisuuksia ovat painamisvoima ja -matka, sekä irrotusvoima ja -matka. Lisäksi voidaan määrittää kytkimen polkimen isku vapauttaessa, sekä paininlaatan ja kytkimen polkimen yhdensuuntaisuus. Irroitusvoima/matka-ominaiskäyrä ja kytkeytymisvoima/matka-ominaiskäyrä eivät ole tärkeitä pelkästään käyttömukavuuden kannalta, vaan myös kytkimen väännön turvallisen välittymisen näkökulmasta. Irroitustestauksessa painin painetaan lautasjousen sisähalkaisijaa vasten, ja voima/matka-käyrä tallennetaan. Painamiskokeessa painin painetaan suoraan kytkimen poljinta vasten, ja kytkimen painelevyn ja kytkinkannen välisen lautasjousen ominaiskäyrä mitataan. Näitä kokeita suoritetaan sekä uusille kytkimille että määrätyn verran kuluneille kytkimille.

Kytkinlevyjen aksiaaliset ja torsiomittaukset

Käynnistyksiin ja väännön keskeyttämiseen käytetään myös kuivakytkimiä. Edellä mainittujen aksiaalisten ominaiskäyrien lisäksi myös väännön ominaiskäyrät ovat erittäin tärkeitä, esimerkiksi:

  • Nollasiirtymä (pyörähdyskulman keskimääräinen arvo kuormitetun ja kuormittamattoman tilan välillä)
  • Esivaimennuksen ja pääasiallisen vaimennuksen ominaiskäyrä (kulma- tai vääntöohjattu)
  • Osittainen käyrä (kitkakertoimen määrittämiseksi)
  • Vastusmomentti (pienin sallittu vääntö kytkimen vapauttamisen jälkeen)

Väännön ominaiskäyrien lisäksi määritetään seuraavat aksiaaliset käyrät: vaimennusjousien ominaiskäyrä (kytkinlevyjen välisen jousen voima/matka -ominaiskäyrän määrittäminen), epäyhdensuuntaisuus (mittaus esikuormituksen aikana), ja kytkinlevyjen paksuus (levyn paksuuden mittaus esikuormituksen aikana).

Ylös