Istuimien ja sisätilojen osien testaaminen

Turvallisuus yhdistettynä toiminnalliseen ympäristöön: ajoneuvon sisätila ei ole vain matkustajia varten, vaan sillä on hätätilanteessa keskeinen rooli myös selviytymisen kannalta. Se suojaa matkustajia ulko-osansa jäykkyyden avulla, sekä muovautuvan panelointinsa ansiosta. Se tarjoaa myös tilan aktiivisille ja passiivisille turvavarusteille, sekä monille ajamiseen ja ajonhallintaan liittyville tukijärjestelmille. Näiden kaikkien varusteiden testaaminen varmistaa, että matkustaja saa parhaan mahdollisen suojauksen myös hankalissa olosuhteissa, kuten kovassa pakkasessa tai aavikon paahtavassa kuumuudessa.

Istuimien testaaminen

Sisätilojen suunnittelun merkitys korostuu entisestään, kun ajoneuvojen yksilöinnin suosio kasvaa. Samaan aikaan sisätilojen materiaalien odotetaan kehittyvän edelleen. Sisätiloissa käytetään monenlaisia materiaaleja, kuten tekstiilejä, muovipäällysteisiä metalleita, sekä lisääntyvässä määrin luonnonmateriaaleja, kuten nahkaa ja puuta. Ulkonäön ja tuntuman lisäksi istuimien suunnittelussa korostuvat entistä enemmän ns. "feel good"-tekijät. Kuitenkin myös materiaalin ja osien jäykkyys ja lujuus ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä ominaisuuksia.

Istuimien testaaminen

Tässä näkyvää testausjärjestelmää käytetään autonpenkkien laadun määrittämiseen. Kuormituspöytää käytetään sekä kuormittamiseen, että istuimen asemointiin y-akselin suhteen. Samanaikainen voima-anturin pystysuuntainen kohdistaminen x-akselin suunnassa mahdollistaa aksiaalisen jäykkyyden (z-akseli) määrittämisen kaikissa istuimen pinnan kohdissa. Testausjärjestelmää käytetään myös istuimien sisällä olevien anturimattojen testaamiseen. Niitä käytetään ajoneuvon automaattisten, esimerkiksi turvatyynyn avautumiseen liittyvien asetusten määrittelyssä.

Istuimien dynaaminen testaaminen

Keskiosan käsinojien testaaminen

Keskiosan käsinojien testaaminen toimii esimerkkinä sisätilojen eri osien testaamisesta. Ensimmäisenä testataan, että käsinoja kykenee kestämään suurimpia siihen kohdistuvia voimia, esimerkiksi kuljettajan painon, joka kohdistuu tiettyyn kohtaan (esimerkiksi kyynärpään välityksellä), ilman että käsinoja liikkuu tai rikkoutuu. Säätämiseen tarvittava voima ja muodonmuutoksen mittaaminen ovat tärkeitä myös mukavuuden arvioimisen kannalta. 
Ylös